۷ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

نهج البلاغه خوانی در شرایط کرونابا خادم مسجد + عکس

  • دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹

فاطمه سلام الله علیها سرور همه

رسول خدا صلی الله علیه وآله  درباره دختر بزرگوارش کلماتی دارد که به عنوان معیار ومیزان سنجش مطرح هستند.

 

از جمله آن کلمات روایتی است که از ایشان درباره سیادت حضرت زهرا بر همه زنان عالم بلکه بر همه خلق  اشاره دارد عبارت است از:

حضرت محمد-صلی الله علیه وآله- فرموده است:

- فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّه.

- فَاطِمَةُ سیّدة نساء هذه الأُمّه.

- فَاطِمَةُ سیدة نساء المؤمنین.

- فَاطِمَةُ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِین.

 

این روایت باهمه اختلاف الفاظش در:

 

صحیح بخاری:۴/۲۰۹والخصائص نسائی:۳۴والمسند ابی داوود طیالسی:۱۹۷وصحیح مسلم:۷/۱۴۳والمستدرک حاکم نیشابوری:۳/۱۵۳وصحیح ترمزی:۵/۳۲۶وصحیح ابن ماجه:۱/۵۱۸ومسند احمد:۶/۲۸۲ وحلیه الاولیاء:۲/۳۹ نقل شده است.

 

آنچه از فرموده پیامبر استفاده می شود این است که:

 

۱- فاطمه سرور همه زنان پسین وپیشین است.

۲- این روایت ویژگی سیادت آن حضرت رادر مقایسه باهمه زنان مطرح می کند ولی این به معنی سیادت نداشتن آن حضرت بر مردان نمی باشد بلکه آیات تطهیر ومباهله و....بر این نکته دلالت دارند که حداقل ایشان با توجه به مقام عصمتشان در طول معصومین -علیهم السلام- هستند.

۳-سیادت ایشان از حیث معرفت/علم/تقوا/فضائل و....در همه شئونات مربوط به انسان کامل مطرح است.

۴- این روایت بهشتی بودن ونیز عصمت حضرت زهراء-سلام الله علیها- را به همه اعلام می دارد.زیرا این سیادت  برزنان خصوصا وبر همه عالمیان عموما بدون داشتن عصمت به دست نمی آید زیرا:

ان اکرمکم عند الله اتقاکم.یعنی با تقواترین شمادرنزد خدای تعالی با تقواترین شما است.

۵-سیادت حضرت زهرا سلام الله علیها تشریفاتی واز باب لقب وعنوان دادن بدون توجه به اینکه آیا او شایستگی لقب وعنوان را دارد نیست بلکه این نسبت با واقعیت همخوانی دارد.

۶- طبق این ویژگی حضرت هرگونه سخن وعمل  ایشان ونظریات وی بر همه مسلمانان حجت است وکسی نمی تواند با آن مخالفت کند.

۷- هرگونه نسبت گناه دادن از هر نوع که باشد بر حضرت زهرا-سلام الله علیها- حرام است.

 

  • دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹

✅اجرای  عدالت امیر المؤمنین علیه السلام را ببنید👇

در کوفه، شخصى بنام «نجاشى» از سرشناسهاى قبیله یمانیه، و از شاعران متشخص و معروف بود، وى در ماه رمضان شراب خورد، و حتى رعایت قداست ماه رمضان را نکرد، او را به دادگاه امیرمؤمنان على (علیه السلام) ) آوردند، و پس از اثبات شرابخوارى او، امام (علیه السلام) دستور داد، هشتاد تازیانه به او زدند.

سپس دستور داد او را یک شب زندانى کردند، فرداى آن روز به دستور على (علیه السلام) او را احضار کردند، و حضرت بیست تازیانه دیگر به او زد.

او پرسید: دیروز حد شرابخورى را بر من جارى کردى، پس این بیست تازیانه براى چیست ؟!

امام فرمود: هذا لتجریک على شرب الخمر فى شهر رمضان .

این بیست تازیانه، به خاطر آن بود که تو حرمت و قداست ماه رمضان را با گستاخى خود، شکستی.

بعد از این جریان، این موضوع براى طایفه او« یمانیه»، گران آمد.

آنها سخت ناراحت و خشمگین شدند، طارق بن عبداللّه، (از طرف آنها) به حضور على (علیه السلام) آمد، و سخنانى گفت که خلاصه اش این است :

من گمان نمى کردم که شما بین افراد، فرق نگذارى، و بر شخصیتى برازنده و زبردست، مانند نجاشى نیز، حد جارى شود، و او را شلاق بزنى، ودر نتیجه دلهایی را جریحه دار کنى، و امور ما را پراکنده سازى و ما را به جاده اى بکشانى که جاده گمراهى و آتش دوزخ است .

امام على علیه السلام به او فرمود:«و انه لکبیرة الا على الخاشعین بقره/45».

اشاره به اینکه اجراى فرمان خدا، سخت و دشوار است، جز براى آنانکه، تسلیم فرمان خدا هستند.

سپس فرمود: آیا نجاشى جز یک فردى از مسلمین بود، و او حرمت و حدود اسلام را نادیده گرفت، و هتک حرمت کرد، و ما حد الهى را بر او جارى کردیم، که کفاره گناه او است، و خداوند مى فرماید:

«ولا یجرمنکم شنان قوم على الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوى .مائده/8

 دشمنى با قومى، نباید باعث بى عدالتى شما شود، عدالت را رعایت کنید که به پرهیزگارى نزدیک است ».

عبداللّه در برابر قاطعیت على (علیه السلام) نتوانست چیزى بگوید، و رفت، و شبانه با نجاشى، از کوفه گریختند، و به سوى شام روانه شده و به معاویه پیوستند.

👌#نکته:

در راه اجرای عدالت ملاحظه شخصیت های نباید شود. کسانی که موحد واقعی باشند بعداز اجرای عدالت درباره آنان، کرنش کرده و دشمن ولی خدا نمی شوند.

📚منبع: بحار الانوار، چاپ قدیم، ج 8 ٬ ص 729؛ وسایل الشیعه، ج 18، ص 474.

 

  • دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹

خبر فوری: کارگاه غدیر شناسی برگزار می شود + شرایط + لینک ثبت نام

بنیاد بین المللی غدیر با بهره مندی از اساتید برجسته کشور کارگاه های آموزش مجازی غدیرشناسی (سطح ) را برای علاقه مندان برگزار می کند.

متقاضیان می توانند با تکمیل فرم ثبت نام از طریق لینک زیر ثبت نام نمایند.

جهت ثبت نام بر روی عکس کلیک کنید

 

مهلت ثبت نام در کارگاه تا 27 آبان تمدید شد.
 

مواد درسی و تعداد جلسات عبارت است از:

  1. فضایل امیرالمومنین (3جلسه)،
  2.  آشنایی با غدیر (2جلسه)،
  3.  آشنایی با خطبه غدیر (3جلسه)
  4. ، غدیر در آیات و روایات (3جلسه)،
  5.  غدیر در منابع اهل سنت (2جلسه)،
  6.  وظایف ما در قبال غدیر (1جلسه)،
  7.  آشنایی با بنیاد بین المللی غدیر (1جلسه)

چند نکته:

  1. کلاس ها به صورت آنلاین و در صورت عدم امکان، آفلاین برگزار خواهد شد.

در هر دو صورت فایل سخنرانی برای غدیرپژوهان ارسال خواهد شد.

  1. برای هر موضوع از سوی استاد، کتاب کمک آموزشی معرفی خواهد شد.
  2. کلاس به صورت هر هفته دو جلسه ارائه خواهد شد.
  3. در پایان هر جلسه سؤالات آن درس برای فراگیران ارسال خواهد شد.
  4. در پایان هر دوره از مطالب ارائه شده آزمون برگزار می شود و برای افرادی که دارای نمره بالاتر از 50 الی 100 شوند گواهی موفقیت در کارگاه سطح 1 غدیرشناسی صادر خواهد شد.
  • يكشنبه ۱۸ آبان ۹۹

ولایت شرط قبولی توبه

  • شنبه ۱۷ آبان ۹۹

در غدیر روشن می شود که امت به حال خود رها نشده است

  • شنبه ۱۷ آبان ۹۹

گزارش جلسه نهج البلاغه خوانی مساجد، نوروزآباد

  • دوشنبه ۵ آبان ۹۹