۱۹ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

چهل حدیث نورانی از امام جواد علیه‌السلام

١- الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ. (بحار‌الانوار، ج۷۵، ص۳۵۸(
فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظى از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسى که او را نصیحت نماید.

٢- قالَ علیه‌السلام: مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إنْ کانَ نَزْراً قَلیلاً. (بحار‌الانوار، ج۷۱، ص۳۵۳)
فرمود: ملاقات و دیدار با دوستان و برادران [خوب]، سبب صفاى دل و نورانیّت آن مى‌گردد و موجب شکوفایى عقل و درایت خواهد گشت؛ گرچه در مدّت زمانى کوتاه انجام پذیرد.

٣- قالَ علیه‌السلام: إیّاکَ وَ مُصاحَبَةُ الشَّریرِ، فَإنَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ أثَرُهُ. (بحار‌الانوار، ج۷۱، ص۱۹۸)
فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور؛ چون که او همانند شمشیرى زهرآلود، برّاق است که ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود.

۴- قالَ علیه‌السلام: کَیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللّهُ کافِلُهُ، وَکَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ، وَ مَنِ انْقَطَعَ إلى غَیْرِ اللّهِ وَ کَّلَهُ اللّهُ إلَیْهِ. (بحار‌الانوار، ج۶۸، ص۱۵۵)
فرمود: چگونه گمراه و درمانده خواهد شد کسى که خداوند سَرپرست و متکفّل اوست. چطور نجات مى‌یابد کسى که خداوند طالبش است. هر که از خدا قطع امید کند و به غیر او پناهنده شود، خداوند او را به همان شخص واگذار مى‌کند.

  • سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹

امام خامنه ی مد ظله:غدیر وسیله اتمام نعمت اسلام و هدایت برای بشریت

امام خامنه ی مد ظله:

مسئله‌ی «غدیر» یک مسئله‌ی تاریخیِ صرف نیست؛ نشانه‌ای از جامعیت اسلام است. اگر نبی‌مکرم - که در طول ده سال، یک جامعه‌ی بدویِ آلوده‌ی به تعصبات و خرافات را با آن مجاهدتهای عظیمی که آن بزرگوار انجام داد و به کمک اصحاب باوفایش به یک جامعه‌ی مترقی اسلامی تبدیل کرد - برای بعد از این ده سال، فکری نکرده بود و نقشه‌ای در اختیار امت نگذاشته بود، این کار ناتمام بود.

رسوبات تعصبات جاهلی به قدری عمیق بود که شاید برای زدودن آنها سالهای بسیار طولانی نیاز بود. ظواهر، خوب بود؛ ایمان مردم، ایمان خوبی بود؛ البته همه در یک سطح نبودند؛ بعضی در زمان وفات پیغمبر اکرم یک سال بود، شش ماه بود، دو سال بود که اسلام آورده بودند؛ آن هم هیمنه‌ی قدرت نظامی پیغمبر همراه با جاذبه‌های اسلام، اینها را به اسلام کشانده بود. همه که جزو آن مسلمانان عمیقِ دوران اول نبودند. برای پاک کردن رسوبات جاهلی از اعماق این جامعه و مستقیم نگه داشتن خط هدایت اسلامی بعد از ده سالِ زمان پیغمبر، یک تدبیری لازم بود. اگر این تدبیر انجام نمی‌شد، کار ناتمام بود. این که در آیه‌ی مبارکه‌ی سوره‌ی مائده می‌فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی[1]»، تصریح به همین معناست که این نعمت - نعمت اسلام، نعمت هدایت، نعمت نشان دادن صراط مستقیم به جامعه‌ی بشریت - آن وقتی تمام و کامل می‌شد که نقشه‌ی راه برای بعد از پیغمبر هم معین باشد؛ این یک امر طبیعی است.
این کار را پیغمبر در غدیر انجام دادند؛ امیرالمؤمنین را که از لحاظ شخصیت - چه شخصیت ایمانی، چه شخصیت اخلاقی، چه شخصیت انقلابی و نظامی، چه شخصیت رفتاری با قشرهای مختلف افراد - یک فرد ممتاز و منحصر بفردی بود، منصوب کردند و مردم را به تبعیت از او موظف کردند. این هم فکر پیغمبر نبود، این هدایت الهی بود، دستور الهی بود، نصب الهی بود؛ مثل بقیه‌ی سخنان و هدایتهای نبی مکرم که همه، الهام الهی بود. این دستور صریح پروردگار به پیغمبر اکرم بود، پیغمبر اکرم هم این دستور را عمل کردند. مسئله‌ی غدیر این است؛ یعنی نشان‌دهنده‌ی جامعیت اسلام و نگاه به آینده و آن چیزی که در هدایت و زعامت امت اسلامی شرط است. آن چیست؟ همان چیزهایی که شخصیت امیرالمؤمنین، مظهر آنهاست: یعنی «تقوا»، «تدین»، «پایبندی مطلق به دین»، «ملاحظه‌ی غیر خدا و غیر راه حق را نکردن»، «بی‌پروا در راه خدا حرکت کردن»، «برخورداری از علم»، «برخورداری از عقل و تدبیر»، «برخورداری از قدرت عزم و اراده»؛ این یک عمل واقعی و در عین حال نمادین است. امیرالمؤمنین را با همین خصوصیات نصب کردند، در عین حال این نماد زعامت امت اسلامی در طول عمر اسلام - هر چه که بشود - همین عمل است؛ یعنی نماد زعامت و رهبری اسلامی در طول زمان همین است، همان چیزی که در انتخاب الهی امیرالمؤمنین تحقق پیدا کرد. غدیر، یک چنین حقیقتی است[2].


[1] - سوره مبارکه المائدة آیه ۳

[2] - ۱۳۸۵/۱۰/۱۸،بیانات در دیدار مردم قم در سالروز عید سعید غدیر خم‌

  • يكشنبه ۲۹ تیر ۹۹

غدیر نعمت بود

امام خامنه ای مد ظله: 

حقیقتاً غدیر و معرّفی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به‌عنوان ولیّ امر امّت اسلامی و جانشین پیغمبر، یکی از نعمتهای بزرگ خدای متعال بود؛ یعنی همچنان که خود اصل نبوّت و رسالت، منّت الهی و نعمت بزرگ الهی است که «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن اَنفُسِهِم[1]»،(در مورد ولایت امیرالمؤمنین هم حقیقتاً یک نعمت بزرگ و یک منّت بزرگی بود: «خَلَقَکُمُ‌ اللهُ‌ اَنوَاراً فَجَعَلَکُم بِعَرشِهِ مُحدِقینَ حَتّى مَنَّ اللهُ عَلَینا بِکُم فَجَعَلَکُم فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَع[2]‌» تا آخر؛ حقیقتاً نعمت بزرگی است. خب ولایت امیرالمؤمنین و مسئله‌ی ولایت، یک جا در قرآن -در سوره‌ی مائده- مایه‌ی یأس کفّار است: اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم[3]؛ آن روزی که مسئله‌ی ولایت مطرح شده، آن روزی است که به نصّ قرآن «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»، مایه‌ی یأس کّفار است که مرحوم علّامه‌ی طباطبائی یک تفصیل خیلی زیبایی در این زمینه دارند در تفسیر المیزان که این یأس چگونه است و با چه منطقی این یأس وجود دارد؛ یک جای دیگر در همین سوره‌ی شریفه، این آیه‌ی مبارکه است که «وَمَن یَتَوَلَّ اللهَ وَ رَسولَه وَ الَّذینَ ءامَنوا فَاِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ الغّْلِبون[4]»،که مراد از این «الَّذینَ ءامَنوا» که در این آیه است و آیه‌ی قبلش که «وَهُم راکِعون» [است] -آیه‌ی رکوع [که میگوید] در حال رکوع، انفاق میکنند- امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) است؛ «ءامَنوا» در این آیه هم اشاره‌ی به همان است؛ [یعنی] آیه‌ی بعد از «اِنَّما وَلِیُّکُمُ الله[5]». آن‌وقت اینجا «حِزبَ الله» را که همان کسانی هستند که دنباله‌رو این ایمان و این حرکتند، «غالبون» معرّفی میکند؛ یعنی یک جا مسئله‌ی یأس کفّار است، یک جا مسئله‌ی غلبه‌ی اهل حق. زمینه‌های حرکت امّت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی، بخصوص جامعه‌ی شیعه اینها است که مایه‌ی غلبه و مایه‌ی یأس کفّار و مایه‌ی توانایی و قدرت و در اختیار ما است[6].


[1] - سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۴

[2] - من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج‏۲، ص۶۱۳ (زیارت جامعه کبیره)

[3] - سوره مبارکه المائدة آیه ۳

[4] - سوره مبارکه المائدة آیه ۵۶

[5] - سوره مبارکه المائدة آیه ۵۵

[6] ­‌- بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت،۱۳۹۷/۰۶/۰۷

  • شنبه ۲۸ تیر ۹۹

رزمایش احسان علوی البرز

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج و رئیس بنیاد بین المللی غدیر البرز، آیت‌الله حسینی همدانی در بخشی از نوزدهمین خطبه مکتوب جمعه بیان داشت: مشکلی که کرونا برای کشور به وجود آورد با همه بدی‌هایی که دارد عبرت‌ها و تذکرات و خوبی‌هایی هم داشت و دارد. یکی از آن‌ها وحدت و مواساتی بود که از مردم ایران در سایه تعلیمات اهل‌بیت علیهم‌السلام به جهان نشان داده شد. اما نباید این مسیر را رها کرد و به‌عنوان وظیفه دینیِ امتِ امام عصر باید دائم در این مسیر حرکت کرد. لذا غیر از یکشنبه‌های علوی که در سطح کشور مطرح است، خوب است این طرح احسان علوی در قالب رزمایش دیگری که تقریباً سی روز تا عید غدیر باقی‌مانده انجام پذیرد که همه گروه‌های مردمی و جهادی و نهادها و اصناف کمک‌های خود را با همکاری بنیاد بین‌المللی غدیر استان البرز در دهه ولایت با عنوان رزمایش احسان علوی به اهلش برسانند. (مشاهده متن کامل)

  • پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹

مدح امیرالمؤمنین علیه السلام

شبی در محفلی ذکر عـلی بـود

شنیدم عـارفی فرزانـه  فرمـود

اگر دست علی دست خـدا نیسـت

چرا دست دگر مشکل گشا نیسـت

اگر دوزخ به زیر پوسـت  داری

نسوزی گر علی را دوسـت داری

اگر مهر علی در سینه ات نیسـت

بسوزی گر هزاران پوسـت داری

علی سر حلقه اهـل یقیـن اسـت

وصیّ و هادی دین مبیـن  اسـت

به محشـر زآتـش قهـر  الـهی

ولای او به دل حصن حصین است

هر آنکس عاشق کوی عـلی شـد

دلـش آیینـه روی عـلی شــد

به محشر دیده هرکس به  سویـی

مرا چشمان و دل سوی علی  شـد

عبـادت بی تـولای عـلی هـیچ

نوای عشق بی نـای عـلی هـیچ

اگر عمر دو صد نوحت  ببخشنـد

تمام عمـر منهـای عـلی  هـیچ

به سر دارم ز مولا سایـه عشـق

علی آن مقتـدای و مایـه عشـق

به عشق شیرحق داده به ما  شیـر

به دامـان محبـت مـادر عشـق


  • پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹

همه با هم با رزمایش احسان علوی

همه با هم رزمایش احسان علوی

رزمایش بزرگ احسان علوی برگزار می شود

نذر علوی و فاطمی

✅طرح نذر علوی و فاطمی

  • چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۹

کتاب اهل البیت علیهم السلام در قرآن و حدیث

کتاب اهل البیت علیهم السلام در قرآن و حدیث  را در فرمتهای زیر دانلود کن:

کافیه روش کلیک کنی

اندروید

pdf

html

  • چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۹

آیت الله مصباح یزدی: ولایت، رکن توحید

آیت الله مصباح یزدی دامت برکاته:

ولایت، شرط توحید

حدیثی از امام رضا ـ علیه السلام ـ به نام حدیث سلسلة الذّهب، نقل شده است، که همه ما شنیده­ایم. حدیثی که راویانش طلائی است: امام رضا از پدرش، آن حضرت از اجدادشان، تا پیغمبر اکرم ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ، پیغمبر از جبرئیل، و ایشان از خدای متعال نقل می­کند. سند حدیث دیگر از این محکم­تر نمی­شود؛ آن حدیث این است: «... لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی‏ ...»2.

حدیث دیگری مشابه این حدیث نیز نقل شده است که آن هم اسناد معتبری دارد، و آن حدیث این است: «... وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی»3‏. به نظرم رسید امروز در جمع طلبه­ ها این بحث طلبگی را داشته باشیم که این دو روایت با هم چه نسبتی دارند. آیا کلمه توحید، حصن خداست یا ولایت علی ـ علیه السلام ـ حصن اوست، یا اینکه خدا دو حصن دارد، یکی حصن توحید و دیگری حصن ولایت است، یا به گونه دیگری است؟ سؤال از چگونگی جمع بین این دو حدیث، یک سؤال طلبگی است.
راهی را که برای جمع بین این دو حدیث به نظرم می­رسد، از تتمه حدیث اول استنباط می­کنم. حضرت رضا ـ علیه السلام ـ این حدیث را در نیشابور در حالی­که روی مرکب سوار بودند، بیان کردند. 12 هزار نفر راوی، قلم و کاغذ برداشتند و این حدیث را ضبط کردند. شاید در تاریخ چنین نقلِ حدیثی نمونه نداشته باشد. برای اولین و آخرین بار بود که کسی حدیثی نقل کند و 12 هزار نفر ایستاده و آماده، این حدیث را بشنوند. نقل کرده­اند و نوشته ­اند: وقتی حضرت این جمله را فرمودند، مرکب خواست حرکت کند، ولی حضرت اشاره فرمودند: «صبر کن». مردم منتظر بودند ببینند چرا حضرت مرکب را متوقف کردند. آن زمان چون وسائلی مانند بلندگو نبود، باید چند نفر، تکه تکه خبر می­دادند تا بقیه بشنوند. حضرت فرمودند: این کلمه را اضافه کنید: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»: کلمه توحید که حصن خداست، یک شروطی دارد، و من یکی از آن شروط هستم؛ خود من که امام رضا هستم، یکی از شروط این حدیثم؛ یعنی وقتی شما وارد حصن خدا می­شوید، که ولایت من را بپذیرید.
واضح است که ولایت شخص امام رضا ـ علیه السلام ـ خصوصیتی نداشته و مقصود، ولایت همه ائمه اثنی عشر ـ علیهم السلام ـ بوده است که اوّل آن، ولایت علی ـ علیه السلام ـ است؛ پس آنجا که فرمودند: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی»، یعنی به شرط ولایت ائمه­ ی معصومین ـ علیهم السلام؛ این حصن، این حصار و این دژ، وقتی مستحکم است که شامل ولایت باشد؛ بدون ولایت استحکامی ندارد. راه جمع طلبگی این دو حدیث، این بود که عرض کردیم. خلاصه این­که چون حدیث اول، این ذیل را دارد و حدیث دوم هم مصداق این ذیل است، این دو به این وسیله جمع می­شوند.

تبیین عقلانی جایگاه ولایت

  • دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹

آغاز اجرای طرح احسان علوی

طرح سراسری احسان علوی در سراسر کشور آغاز شد 
مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر خبر داد . 
دکتر حسین ظریف منش مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر در حاشیه نشست ستاد گرامیداشت دهه امامت و ولایت از اجرای طرح سراسری احسان علوی در سراسر کشور خبر داد . 
وی گفت : این طرح با تاسی از سیرۀ امیرالمومنین علی علیه السلام در دستگیری از نیازمندان جامعه و تاکید رهبرمعظم انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی در کمک رسانی به نیازمندان جامعه در شرایط فعلی تهیه گردیده واغلب دستگاه های موثر در این هماورد احسان ملی واجرای این طرح مشارکت خواهند داشت .  
ظریف منش اظهار داشت : باتوجه به اینکه در آستانه دهه امامت و ولایت قرار داریم این طرح با همکاری همه دستگاه های متولی خدمات رسان کشورو با هدف دستگیری از مردم مومن نیازمند کشور تهیه و با شناسایی دقیق این نیازمندان مورد پوشش و کمک رسانی قرار خواهد گرفت . 
ظریف منش تاکید کرد : برای اجرای درست وفراگیر این طرح فرهنگی خدماتی ، نیازمند دستان یاری رسان توانمندشماملت عزیز وشریف ایران اسلامی هستیم تابتوانیم درایام شادی دل آل الله ایام (دهه امامت و ولایت) عامل یکی از توصیه های موکد امام علی (ع)باشیم .

  • دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹

نشست با رئیس ستاد اقامه نماز البرز

✅رئیس ستاد اقامه نماز البر با دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر استان البرز دیدار کرد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرادی رئیس ستاد اقامه نماز البرز بر لزوم همکاری دو مرکز در راستای ترویج نماز در جامعه تأکید کرد.

ایشان هم افزایی مجموعه های فرهنگی استان را در پیشبرد اهداف ستاد اقامه نماز ضروری دانستند.

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین فتحی آمادگی بنیاد بین المللی غدیر را در زمینه های علمی و پژوهشی و تبلیغی در راستای اقامه نماز اعلام کردند.


لارم به ذکر است به مناسبت دهه ولایت مسابقه پیامکی با محوریت نماز از دیدگاه امیر المؤمنین علیه السلام به همکاری دو نهاد انجام می شود.

  • دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹