۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

💠ضرورت استفاده حداکثری از غدیر

امام خامنه‌ای مدظله:

ما، بخصوص کسانی که پای بند به غدیریم، مسأله غدیر را اساس اعتقادات خود می‌دانیم.

 اصلاً شیعه، مسأله غدیر را پایه و ریشه عقاید شیعی خود می داند. ما باید از این قضیه حد اکثر تبعیّت و استفاده و پیروی را بکنیم.

در دوران طاغوت - که روز عید غدیر معمول بود - می‌خواندیم: «الحمدللَّه الّذی جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمةعلیهم السلام» این تمسّک به ولایت، آن روز در اعتقادات و عواطف بود؛ امّا در عمل که ولایتی نبود. در عمل ولایتِ طاغوت بود؛ ولایتِ استکبار بود؛ ولایت دشمنان دین بود. آن روز دوستان ما می‌خواندند: «اللّهمّ اجعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمؤمنین» یعنی از خدا می‌خواستند که متمسّک به ولایت امیرالمؤمنین (علیه الصلاة و السلام) باشند.

 امروز این دعا مستجاب شده است. ملّت ایران، امروز با نظام اسلامیی که به تدبیر امام بزرگوار، از حاقِ قرآن و دین استخراج شد و در این کشور به اجرا درآمد، به ولایت امیرالمؤمنین (علیه الصلاة و السلام) تمسّک کرده است.

 این تمسّک را باید هرچه بیشتر کنیم. اساس کارِ تمسّک به ولایت هم، تمسّک به ارزش‌های اسلامی است. هرچه را که در اسلام ارزش است، باید درصدد باشید در عمل جذب کنید. چه ارزش‌های فردی - مثل آنچه که به رابطه و علقه هر کس با خدای خود ارتباط پیدا می‌کند[1].


[1] - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، به مناسبت «عید غدیر» ۳/۸/۱۳۷۳.

  • چهارشنبه ۲۹ آبان ۹۸

فراخوان نهمین همایش ملی غدیرپژوهی و هفتمین همایش ملی نجات بخشی و آینده جهان

 

نهمین همایش ملی غدیرپژوهی و هفتمین همایش ملی نجات بخشی و آینده جهان فراخوان داد .

👌علاقمندان می توانند آثار و مقالات خود را تا تاریخ 15 بهمن 1398 از طریق پست الکترونیک به آدرس Bonyadekermanshah@gmail.com ارسال نمایند .

  • دوشنبه ۲۷ آبان ۹۸

انعکاس خبری جشن مهر نبوی عطر علوی

با همت بنیاد غدیرشناسی البرز برگزار می شود؛
جشن مهر نبوی عطر علوی با محوریت تبیین جایگاه ولایت
مسئول دفتر بنیاد غدیرشناسی البرز از اجرای طرح نذر علوی و فاطمی در البرز خبر داد و گفت: جشن مهر نبوی عطر علوی با محوریت تبیین جایگاه ولایت در البرز برگزار می شود.

 

« حجت الاسلام فتحی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص اجرای طرح جشن مهر نبوی عطر علوی گفت: این آئین با هدف بیان و تبیین جایگاه کتاب نهج البلاغه و امر ولایت برگزار می شود.

 

مسئول دفتر بنیاد غدیرشناسی استان البرز افزود: طی این آئین مبلغ کشوری نهج البلاغه با حضور در استان البرز نسبت به تبیین ضرورت های توجه به کتاب نهج البلاغه و معارف آن سخنرانی می کند.

 

وی با بیان این مطلب که نذر فاطمی و نذر علوی از جمله دیگر طرح های بنیاد غدیرشناسی است که در این جشن توضیحات مرتبط با آن بیان می شود، تصریح کرد: نذر فاطمی و علوی با هدف حمایت از ارائه محصولات فرهنگی در زمینه معرفی نهج البلاغه اجرا می شود.

 

حجت الاسلام فتحی توضیح داد: این آئین امروز جمعه (۲۴ آبان) در کرج، بلوار امامزاده حسن(ع)، خیابان شهید نصرتی، روبه رو دفتر نماینده ولی فقیه در البرز، بوستان نهج البلاغه مرکز غدیرشناسی برگزار می شود.

  • جمعه ۲۴ آبان ۹۸

جشن مهر نبوی، عطر علوی

  • چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸

جلسه با جناب آقای سعیدی مسئول روابط عمومی سازمان زیبا منظر شهرداری کرج

🔰 صبح روز ۲۲ آبان ۱۳۹۸ حجت الاسلام و المسلمین فتحی دبیر نمایندگی بنیاد بین المللی غدیر استان البرز و حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی معاون فرهنگی تبلیغی در خصوص موارد ذیل با جناب آقای سعیدی به تبادل نظر پرداختند.

  • برگزاری مراسم جشن مهر نبوی، عطر علوی
  • همکاری های هنری
  • ترمیم فضای بیرونی ساختمان بنیاد و نورسازی ساختمان بنیاد در شب ها
  • امنیت بوستان نهج البلاغه و محوطه ساختمان بنیاد
  • مساعدت در اجرای برنامه های فرهنگی در پارکهای شهر
  • چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸

جلسه هیئت مدیره بنیاد بین المللی غدیر + اعطای حکم دبیر اجرایی بنیاد غدیر استان البرز

در آستانه هفته وحدت، روز یکشنبه مورخ 19/8/98 جلسه هیئت مدیره بنیاد بین ­المللی غدیر با حضور حضرات آیات کاظم صدیقی، محمدحسن اختری، حجت­اسلام سیّدناصرالدین نوری­زاده، امرودی، نیز آقایان دکترحسین ظریف­ منش، حسن مشتاقی و جمعی از دبیران اجرایی بنیاد  برگزار گردید .

آیت­الله کاظم صدیقی دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر در جلسه مذکور با توجه به آیات قرآن کریم ضمن تبریک میلاد رسول گرامی اسلام` گفت: آن بزرگوار پیامبر رحمت و از جنس مردم بود که از خسارت دیدن و از رنج مردم ناراحت می­شد و در خیرخواهی و نجات مردم دارای انگیزه فوق­ العاده و به قول قرآن حریص و نسبت به مؤمنین رئوف و رحیم بود . خداوند تعالی در واقع ضمن معرفی رسول خود می­خواهد مردم را به تبعیت و پیروی خالصانه و واقعی از آن حضرت ترغیب و تشویق کند.

دبیر کل بنیاد حضرت امیرالمومنین علیه السلام را دارای همین ویژگی­ ها دانست که تنها ویژگی نبوت را ندارد و برادر و وصی رسول خدا` است .

وی خدمت به آستان مقدّس صاحب غدیر، امیرالمؤمنین علیه السلام را توفیقی از جانب خداوند متعال دانست و افزود: براساس اسناد روایی و تاریخی، شیعه و سنّی نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام و معارف اهل بیت پیامبرگرامی اسلام` ابراز ارادات و محبت دارند و این امر در طول تاریخ اسلام وجود داشته است و امروز با توجه به ندای امام راحل(رحمه الله) و مقام معظم رهبری(مدّظلّه­العالی)، وحدت حول محور اسلام، رسول عظیم الشأن اسلام، قرآن و عترت؛ ضرورتی دوچندان یافته است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه افزود: وظیفه خادمان غدیر در ترویج اسلام ناب و تبلیغ سیره علوی بسیار سنگین و حسّاس است.

در ادامه جلسه، دکترحسین ظریف­منش مدیر عامل بنیاد بین ­المللی غدیر با تبریک میلاد نبی اکرم` و هفته وحدت و با اشاره به حضور چند تن از دبیران اجرایی بنیاد گفت: دنیای امروز تشنه معارف امیرالمؤمنین علیه السلام است و بر همین اساس بنیاد بین­المللی غدیر، تبلیغ و ترویج آموزه ­های علوی و سبک زندگی علوی را سرلوحه برنامه­ ها و فعالیت­های علمی، پژوهشی و فرهنگی، تبلیغی خود در داخل و خارج از کشور قرار داده است.

وی افزود: ساختار بنیاد ساختاری چابک و دارای قابلیت فعال­سازی همه نهادهای مردمی و دستگاه­های اجرایی برای مشارکت در ترویج غدیر است. در استانها نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان به عنوان مسئول نمایندگی بنیاد در استان و در دستگاه ­های اجرایی کشور مسئول و یا یکی از مدیران ارشد سازمان به عنوان مسئول نمایندگی بنیاد در آن سازمان محسوب می­شوند و در هر دو حالت یکی از مدیران ارشد تابعه استان و یا دستگاه اجرایی به عنوان دبیر اجرایی بنیاد معرفی و منصوب می­گردد .

وی افزود: این ساختار بحمدلله موجب مشارکت همه دستگاه­ها و به تبع آن گسترش تلاش­های غدیری در سراسر کشور شده است .

مدیر عامل بنیاد در ادامه ضمن اعلام گسترش کمّی و کیفی برنامه­ های فرهنگی، تبلیغی غدیر به ویژه در ایام دهه امامت و ولایت سال جاری از برنامه­ ریزی برای گرامیداشت ایام میلاد نور (دهم رجب ـ میلاد جوادالائمه علیه السلام  ـ لغایت سیزدهم رجب ـ میلاد امیرالمؤمنینعلیه السلام ـ) خبر داد و افزود: بحمدلله دهه امامت و ولایت سال­ جاری شاهد توسعه چشمگیر برنامه ­های معرفتی و فرهنگی غدیر در کشور بودیم. همه دستگاه­ها، نهادها، استان­ها و شهرهای کشور برنامه ­های متنوعی در طول دهه امامت و ولایت داشتند و قسمتی از برنامه ­ها حتی فراتر از ایام دهه (تا روز مباهله) نیز ادامه داشت.

دکتر ظریف منش در ادامه افزود: البته برنامه­ های فرهنگ­ساز و معرفتی این نهاد مقدّس در طول سال در حال اجراء است، برگزاری همایش­های علمی، پژوهشی، دوره­های آموزشی تخصصی و عمومی غدیرشناسی، آشنایی با سبک زندگی علوی، جشنواره­های فرهنگی، هنری در سطوح استانی، ملّی و بین­ المللی از دیگر اقدامات بنیاد بین­ المللی غدیر است که نمونه آن برگزاری همایش­های علمی در استانهای لرستان، کرمانشاه و اصفهان و برگزاری دوره ­های تربیت مربی غدیر در ماه­های پایانی سال جاری است.

در ادامه جلسه حجت­الاسلام و المسلمین امرودی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز ضمن اعلام آمادگی برای همکاری­ های فیمابین بنیاد بین­ المللی غدیر و شهرداری تهران، این تعامل را نه تنها به عنوان وظیفه دینی، بلکه گامی در جهت گسترش فرهنگ اسلامی در شهر تهران و از جمله وظایف فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برشمرد و پیشنهاد کرد که با محوریت بنیاد؛ دستگاه ­های اجرایی، سازمان­ها و نهادهای مرتبط ؛ همسو و هماهنگ شده و برنامه­ ها و فعالیت­های وسیع ­تر از گذشته را ساماندهی نمایند.

 در پایان جلسه احکام دبیران اجرایی نمایندگی­ های بنیاد بین ­المللی غدیر در شهرداری تهران (آقای سعید صادقی) ، سازمان انرژی اتمی (آقای دکترهاشم زعفرانی) ، استان خراسان جنوبی (آقای محمد حاجی زاده) و استان البرز (حجه­الاسلام ­والمسلمین ‌آقای محمدعلی فتحی) اعطا گردید.

 

  • سه شنبه ۲۱ آبان ۹۸

هدیه به چادر اولی ها

به همت معاونت امور بانوان نمایندگی بنیاد غدیر استان البرز و جمعی از خواهران گرامی، ۳۳چادر مشکی بین چادر اولی ها پخش شد.

لازم به ذکر است روزهای دوشنبه هر هفته در بنیاد غدیر، فقط بانوان محترم فعالیت دارند.

شماره تماس با بنیاد جهت مشارک در امور خیریه:

026۳۲۲۰۳۲۳

09382441879

  • سه شنبه ۲۱ آبان ۹۸

محفل انس با نهج البلاغه

اگر مسجد در البرز شما هم محفل نهج‌البلاغه داره با ما تماس(۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹) بگیرید و یا گزارش خود را ارسال کنید به آیدی ما در ایتا👇

@hajfathi

 

  • شنبه ۱۸ آبان ۹۸

تسلیت وفات دبیر بنیاد غدیر خراسان رضوی

▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️

⚫️با نهایت تاسف و تاثر، رحلت جانسوز خادم المهدی، حجت الاسلام والمسلمین رضاعلی عزیزی دبیر فقید بنیادبین المللی غدیردراستان خراسان رضوی و معاون سابق آستان قدس رضوی را به خانواده محترم ایشان و جامعه روحانیت و همکارن مجموعه بنیاد بین المللی غدیر تسلیت و تعزیت عرض می کنیم و برای آن مرحوم علو درجات خواهانیم.

غفر الله له،عاش سعیدا و مات سعیدا

محمد علی فتحی

دبیر نمایندگی بنیاد غدیر استان البرز

  

  • پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸

سیره اخلاقی و فردی امام عسکری علیه السلام

اشاره

ابومحمد علیه السلام عابدترین مردم بود و در برخوردهای اجتماعی، با دوست و دشمن با اخلاق پسندیده برخورد می کرد. وی این خصایل نفسانی را از جدش پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله به ارث برده بود. در فصل دوم به برخی ویژگی های اخلاقی و فردی ایشان که او را از مردم زمان خویش ممتاز ساخته بود، اشاره می شود.

عبادت و نماز

امام عسکری علیه السلام عابدترین شخص عصر خود بود. بیشتر از همگان فرمانبردار دستورات خداوند بود و شب هایش را به نماز و تلاوت قرآن و عبادت خدا می گذراند.

«محمد شاکری» می گوید: امام علیه السلام در محراب عبادت می نشست و سجده می کرد. من می خوابیدم و بیدار می شدم، او هنوز در حال سجده بود[1].

هیبت و شکوه

امام عسکری علیه السلام اخلاقی نیکو و پسندیده و هیبت و شکوه خاصّی داشت. «احمد بن عبیدالله بن خاقان»، وزیر دربار معتمد عباسی، که از دشمنان سرسخت علویان بود و در بدنام کردن آنان می کوشید در این باره می گوید:

در سرّمن رأی _ سامراء _ هیچ کس از علویان را همچون حسن بن علی بن محمد بن الرضا علیه السلام نه دیدم و نه شناختم. در وقار و سکوت و عفاف و بزرگواری و کرم  میان خاندانش و نیز نزد سلطان و تمامی بنی هاشم همتایی چون او ندیدم. بنی هاشم او را بر سال خوردگان و توانگران خویش مقدم می دارند. درباره او از کسی از بنی هاشم و فرماندهان و دبیران و داوران و فقیهان و دیگر مردمان تحقیق نکردم جز آنکه او را در نزد آنان، در غایت شکوه و ابهّت و جایگاهی والا و گفتاری نکو یافتم و دیدم که وی را بر خاندان و مشایخش و دیگران مقدّم می شمارند و دوست و دشمن از او تمجید می کنند[2].

سخاوت و بخشش

نگاه خاندان رسالت به مسائل مادی و زندگی دنیایی به گونه ای بود که بتوانند با خشنودی پروردگار، مشکلات مردم را حل کنند. بنابراین در موارد رضایت پروردگار از مصرف دارایی و ثروت خود دریغ نمی کردند. برای نمونه دو مورد از بذل و بخشش های امام عسکری علیه السلام را یادآور می شویم:

1. شخصی به نام «محمد بن علی عباسی» می گوید: در سر راه عبور امام عسکری علیه السلام به او عرض حاجت کردم. همین که امام از وضع زندگی من آگاهی یافت، به پیشکار مخصوص خود فرمود: هر چه داری به او بده! او صد دینار طلا با خود همراه داشت که به من بخشید[3].

2. «ابویوسف» _ شاعر متوکل عباسی _ روایت کرده است: پسری برایم زاده شد در حالی که تنگ دست بودم. به عده ای یادداشت نوشتم و از آنان کمک خواستم. با ناامیدی بازگشتم. بر گرد خانه امام حسن عسکری علیه السلام یک دور چرخ زدم و به سوی در رفتم که ناگهان ابوحمزه که کیسه ای سیاه در دست داشت، بیرون آمد. درون کیسه چهارصد درهم بود. او گفت:

سرورم می گوید: این مبلغ را برای نوزادت خرج کن که خداوند در او برای تو برکت قرار دهد[4].

زهد و پارسایی

کامل بن ابراهیم می گوید: به منظور پرسش سؤالی خدمت امام عسکری علیه السلام رفتم. همین که به حضور ایشان مشرف شدم، دیدم آن بزرگوار لباس های سفید و بسیار عالی پوشیده است. با خود گفتم: این آقا که ولیّ و حجت خداست، لباس های بسیار نیکو می پوشد، آن گاه به ما دستور می دهد تا با برادران دینی خود مواسات و از پوشیدن این گونه لباس ها خودداری کنیم؟!

ناگاه دیدم آن برگزیده خدا با تبسّم آستین ها را بالا زد و ساق دست خود را برهنه کرد. وقتی نگریستم، دیدم وی لباس بسیار خشن و زبری زیر لباس های خود پوشیده است. آن گاه فرمودند: به خدا سوگند! این لباس زبر و خشن را برای خدا و این لباس نیکو را برای شما پوشیده ام[5].

 

[1] - دلائل الامامه، ص 227.

[2] - هدایت گران راه نور، ج 2، ص 336.

[3] - زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام، ص 21.

[4] - هدایت گران راه نور، ج 2، ص 343.

[5] - ستارگان درخشان، ج 13.

  • سه شنبه ۱۴ آبان ۹۸