۱۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

شالوده مساله غدیر ولایت است

  • پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸

گزارش تصویری جشن عید غدیر

در محوطه بنیاد بین المللی غدیر استان البرز به همت و کمک بچه های ولایی پایگاه امام جعفر صادق علیه السلام بلوار هفت تیر برگزار شد.

از همه بانیان خیر خصوصا برادر عزیز جناب آقای صبری که در برپایی جشن یاری کردند تشکر می کنیم.

  • چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸

زیارت غدیریه+pdf

زیارت غدیریه از زیارتنامه‌های امام علی(ع) که از طرف امام هادی(ع) در روز غدیر صادر شده است. محور این زیارت، تولی و تبری و محتوای آن بیان فضائل امام علی(ع) است. زیارت غدیریه را در هر موقع از سال می‌توان خواند.

زمان صدور

معتصم خلیفه عباسی، امام هادی(ع) را از مدینه به سامرا فرا خواند. در روز غدیر، امام به نجف رسید و امیرالمومنین(ع) را زیارت کرد[1]. که متن آن به زیارت غدیریه مشهور است.

در کتاب‌های دعا وزیارت زمان خواندن آن، روز عید غدیر ذکر شده است[2].

 شیخ عباس قمی با استناد به کلام عثمان بن سعید گفته است که این زیارت را در هر روز از نزدیک و دور می‌توان خواند[3].

سند زیارت

این زیارتنامه را ابن مشهدی از شاذان بن جبرئیل قمی از محمد بن علی طبری از ابوعلی طوسی از پدرش شیخ طوسی از شیخ مفید از ابن قولویه از کلینی از علی بن ابراهیم قمی از پدرش از حسین بن روح نوبختی و عثمان بن سعید عمری از امام حسن عسکری(ع) از امام هادی(ع)روایت کرده‌اند[4]. گفته شده در وثاقت هیچ‌یک از راویان این زیارتنامه تردید نشده است. همچنین محدث قمی نوشته است که: «کمتر حدیثی به قوت سند این زیارت‌نامه می‌رسد»[5].

محور و محتوای زیارت

محور اصلی زیارت غدیریه، اصل تولی و تبری و محتوای اصلی آن بیان فضائل امام علی(ع) است.

 مهمترین بخش‌های این فضیلت‌ها عبارتند از:

فضیلت‌های قرآنی: در این زیارت بیش از ۳۰ آیه آمده است که بیان فضایل امیرالمؤمنین(ع) است؛ نظیر آیه لیله المبیت، آیه تبلیغ، آیه ولایت و ...

فضیلت‌های حدیثی: در زیارت غدیریه به بیان فضایلی که پشتوانه روایی در منابع حدیثی شیعه واهل سنت دارد، اشاره شده است. مانند امیرالمؤمنین، سید الوصیین، وارث علم النّبیین، ولی ربّ العالمین، امین‌الله فی ارضه، سفیر‌الله فی خلقه، الحجّه البالغه علی عباده، دین‌الله القویم، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن باللّه، سید المسلمین، یعسوب المؤمنین، امام المتقین، قائد الغرّ المحجّلین، امام المّتقین، اوّل من صدّق بما انزل الله علی نبیه و...

فضیلت‌های تاریخی: این زیارت، مطالبی از رشادت‌های تاریخی امام علی(ع)و فداکاری‌های آن حضرت در راه دین اسلام را بیان کرده است. از جمله: جنگ بدر، احزاب، اُحد، جنگ حُنین، صفّین، جمل، نهروان و...

در این زیارت همچنین به ماجرای فدک، بیزاری از دشمنان ولایت و برائت از قاتلان امام حسین(ع) و شهادت عمّار، شهادت حضرت علی(ع)و شهادت سیدالشّهدا علیه السلام اشاره شده است.

 


[1] - جعفریان، حیات فکری-سیاسی امامان شیعه(ع)، ۱۳۹۳ش، ص۶۹۳.

[2] - شهید اول، المزار،۱۴۱۰ق، ص۶۴

[3] - قمی، هدیة الزائرین، ۱۳۸۳ش، ص۲۴۲؛ مفاتیح الجنان، اسوه، ص۳۶۱.

[4] - ابن مشهدی، المزار، ۱۴۱۹ق، ص۲۶۳.

[5] - قمی، هدیة الزائرین، ۱۳۸۳ش، ص۲۴۱؛ مفاتیح الجنان، اسوه، ص۳۶۳.

با کلیک روی عکس متن زیارت را دانلود کنید

  • شنبه ۲۶ مرداد ۹۸

سخنرانی دبیر بنیاد غدیر البرز در پیش از خطبه های نماز جمعه کرج

به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی غدیر استان البرزف حجت الاسلام و المسلمین فتحی دبیر اجرایی بنیاد، در مصلی امام خمینی کرج پیش از خطبه های نماز جمعه به سخنرانی پرداخت.

وی در بخش اول سخنرانی خود به تبیین جایگاه حب اهل البیت علیهم السلام و مسأله ولایت مداری و عواملی که انسان را از نعمت ولایت دور می کند،پرداخت.

در ادامه سخنرانی به تشریح برنامه های دهه ولایت در استان البر پرداخت و برنامه هایی که در سال چدید پیش رو دارد را به صورت اجمال بیان نمودند.

برای استماع سخنرانی وی کلیک کنید.

  

  • شنبه ۲۶ مرداد ۹۸

هادیان امت

امام هادی علیه السلام:

 

▫️ لولا مَنْ یَبْقى بَعْدَ غَیْبَةِ قائِمِکُمْ علیه السلام مِنَ الْعُلَماءِ الدّاعینَ اِلَیْهِ وَ الدّالّینَ عَلَیْهِ وَ الذّابّینَ عَنْ دینِهِ بِحُجَجِ اللّه ِ وَ المُنْقِذینَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه ِ مِنْ شِباکِ اِبْلیسَ وَ مَرَدَتِهِ وَ مِنْ فِخاخِ النَّواصِبِ لَما بَقىَ اَحَدٌ اِلاَّ ارْتَدَّ عَنْ دینِ اللّه ِ وَ لکِنَّهُمُ الَّذینَ یُمْسِکونَ اَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعَفاءِ الشّیعَةِ کَما یُمْسِکُ صاحِبُ السَّفینَةِ سُکّانَها اُولئِکَ هُمُ الاَْفْضَلونَ عِندَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ.

 

▫️ اگر پس از غایب شدن حضرت قائم علیه السلام دانشمندان الهى که مردم را به سوى او دعوتمى کنند و راهنمایى مى نمایند و از دینش دفاع مى کنند و بندگان ناتوان خداوند رااز دام شیطان و دام هاى دشمنان اهل بیت علیهم السلام نجات مى دهند، نبودند، هیچ کس نمى ماند مگر این که از دین باز مى گشت، ولى آنان اند که زمام دل هاى شیعیان ضعیف راهمچون سکّان در دست ناخداى کشتى به دست گرفته اند. 
اینان همان انسان هاىبرتر نزد خداوندند.

 

📚 احتجاج، ج ۲، ص ۲۶۰

  • شنبه ۲۶ مرداد ۹۸

در کار فرهنگی نباید نا امید شد

جلسه آشنایی با مجموعه جهادی پویش که در منطقه ملک آباد کرج فعالیت دارد، با حضور مدیر اجرایی آن مجموعه در محل دفتر بنیاد بین المللی غدیر استان البرز ببرگزار شد.

در این جلسه دبیر بنیاد حجت الاسلام و المسلمین فتحی ضمن توصیه هایی ، بر حسن اجرای برنامه ها و نا امید نشدن از ضعف ها در انجام فعالیت های فرهنگی، بر حمایت همه جانبه بنیاد از مجموعه های فعال مردمی تاکید کرد.

در پایان جلسه مقداری اقلام فرهنگی برای برگزاری با شکوه تر جشن غدیر تحویل گردید.

  • پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸

آزادی زندانیان جرایم غیر عمد یکی از مصادیق احسان علوی

صبح امروز و در دهه ولایت ،در خصوص فرهنگ احسان و نیکوکاری علوی، جلسه مشترکی با رابط ستاد دیه جرایم غیرعمد استان البرز برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد با همکاری مراکز ذیربط و دفاتر بنیاد بین المللی غدیر شهرستان های استان البرز کهبه برگزاری جشن دهه ولایت اهتمام دارند، با مسئولان ستاد دیه با دایر کردن غرفه و پخش پوستر و اقلام آموزشی و فرهنگی همکاری نمایند و در  ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری خصوصا آزادی_زندانیان جرایم غیرعمد مساعدت نمایند.

گفتنی است در ابتدای جلسه، حجت الاسلام و المسلمین فتحی دبیر بنیاد بین المللی غدیراستان البرز  با تاکید بر اینکه یکی از سنتهای امیرالمومنین علیه السلام کمک به آزادی زندانیان بوده، شایسته است شیعیان و محبین امیرالمومنین علی علیه السلام نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

  • پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸

نهج البلاغه معدن معارف اسلامی

حضرت امام خامنه ای حفظه الله:

نهج البلاغه از جهات مختلفی حائز اهمیت است، شاید بشود گفت که نهج البلاغه یک مجموعه ای است از عمده ترین مباحث معارف اسلامی؛ و همه ی چیزهایی که برای یک انسان مسلمان و یک جامعه ی مسلمان لازم است در نهج البلاغه از آن سخنی و حرفی و به آن اشاره ای یا درباره ی آن بحثی و هدایتی هست.

از توحید و عقاید اسلامی و اصول دین تا اخلاق و تهذیب و تزکیه ی نفسانی؛ و از سیاست ملکداری و کیفیت ادارهی صحنه های عظیم فعالیت اجتماعی تا تنظیم روابط اخلاقی و خانوادگی؛ از جنگ و سیاست و حکمت و علم و مغیبات و همه چیز در این کتاب شریف هست[1].


[1] - سخنرانی درباره ی هنر ۱۳۶۱/۰۵/۰۳

  • چهارشنبه ۲۳ مرداد ۹۸

ایستگاه صلواتی غدیر + هندوانه

توزیع ۵۰۰کیلو هندوانه در ایستگاه صلواتی غدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ساوجبلاغ


برپایی ایستگاه صلواتی مقابل اداره تبلیغات اسلامی ساوجبلاغ هر روز تا عید غدیر ساعت ۱۱ 

 

👌شما هم م توانید شبیه این کار در محله و یا اداره خود انجام دهید.

🙏خدا قوت به حاج آقای محمدی و همکارانشان

  • چهارشنبه ۲۳ مرداد ۹۸

جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی گرامیداشت دهه امامت و ولایت

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی گرامیداشت دهه امامت و ولایت با محوریت عید سعید غدیر و تکریم روز جهانی مسجد به ریاست نماینده ولی‌فقیه در البرز و با حضور ائمه جمعه و مسئولان استانی در محل دفتر امام‌جمعه کرج برگزار شد.

رئیس بنیاد بین الملی غدیر استان البرز آیت‌الله حسینی همدانی، بابیان اینکه عید ولایت از بزرگ‌ترین اعیاد است، بیان داشت:

مسئله ولایت و امامت اساس کار نظام خلقت است، لذا رسول خدا -صلی‌الله علیه و اله و سلم- در روزهای پایانی عمر مأمور به تتمیم امر ولایت شدند.

وی در خصوص حدیث غدیر اظهار داشت: حدیث غدیر حدیثی است که ۱۲۰ هزار شاهد دارد و اساس ولایت را تثبیت می‌کند نه صرفاً ولایت امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه به اهمیت بحث مهدویت در غدیر اشاره کرد و گفت: خطبه غدیر در راستای بحث ولایت به موضوع مهدویت هم پرداخته و چندین بار از حضرت مهدی -علیه‌السلام- در این خطبه نام‌برده شده است که همین امر لزوم پرداختن به رابطه غدیر و مهدویت را قوت می‌بخشد.

آیت‌الله حسینی همدانی به جهت‌دار شدن برنامه‌ها و مراسمات تأکید کرد و گفت: مسئله غدیر ظاهر و باطنی داردکه اطعام، برگزاری جشن‌ها و آذین‌بندی شهر، از ظواهر این عید بزرگ است که به جد باید به آن پرداخته شود.

وی در خصوص پرداختن به باطن عید غدیر، افزود: در طول تاریخ اسلام، جامعه انسانی از روش مدیریتی و حاکمیتی اهل‌بیت محروم بودند. لذا بر محتوای غدیر که مسئله ولایت است در طول سال و در این ایام، به خصوصه باید پرداخت.

امام‌جمعه کرج در ادامه گفت: انواع پیمان‌ها در خطبه غدیر توسط رسول خدا از مردم گرفته‌شده که یکی از آن‌ها رساندن این خطبه، نسل به نسل الی یوم القیامه است؛ که البته در این زمان بخش عمده‌ای از آن بر عهده آموزش‌وپرورش است.

آیت‌الله حسینی همدانی بر توجه به مفهوم ولایت تأکید کرد و اظهار داشت: شیعیان در مقام بیان، بر معنا و محتوای واژه ولایت در عبارت «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» معتقد به بحث حکومت‌اند؛ اما متأسفانه در مقام عمل به روش اهل سنت ولایت را محدود به محبت می‌کنند و اصل آن را ترویج نمی‌کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: ولایت، ولایت مطلقه الهیه است که حکومت دینی و اجرای حدود الهی مظهر آن است که از این مطلب نباید غافل شد و باید جلسات تبیینی و تشریحی برای آن برگزار کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در راستای طرح و برنامه‌های دهه ولایت اظهار داشت: همدلی بین مردم، سرمایه اجتماعی است و باید به آن افزوده کرد که در همین راستا، عقد اخوت اتفاق نیکویی است که در روز عید غدیر خوب است واقع شود.

آیت‌الله حسینی همدانی بر خطبه‌خوانی در دهه ولایت تأکید کرد و گفت: برای آشنایی با محتوای خطبه غدیر مناسب است که در مساجد به خطبه‌خوانی در روزها و شب‌های متوالی پرداخته شود.

گفتنی است در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی دبیر سابق بنیاد بین الملی غدیر استن البرز، به بیان طرح‌ها و برنامه‌های دهه ولایت و روز تکریم مساجد پرداخت.

  

  • چهارشنبه ۲۳ مرداد ۹۸